„Iné“ deti majú „iných“ rodičov, alebo ako nás hyperaktivita dokáže  zmeniť  na superotcov  a supermamy

18.11.2022

Ak vieme, ako na to.

Pamätám si tú cestu vlakom. Z hlavného mesta, domov. Po tvári mi tiekli slzy a vyčítala som si to tak isto, ako pred šiestimi rokmi. Aj vtedy som držala v ruke papier, mala zaslzené oči a v hlave myšlienku, že prečo sa to deje práve mne?

Vtedy, keď som ju nosila pod srdcom a podľa výsledkov testov bola vysoká, veľmi vysoká pravdepodobnosť, že sa narodí iná, ako iné, zdravé deti, som cítila akoby zlyhanie, nezaslúžený trest, následok niečoho, čo som nespravila.. Manžel ma našiel na chodbe polikliniky úplne zronenú, držiacu ten kúsok papiera v euroobale, objal ma a zobral domov.. Po pár hodinách som sa vzchopila a povedala si: JE TO MOJE DIEŤA a ja ho milujem. Ak bude iné, ako iné deti, spravím všetko preto, aby som bola dobrou mamou. Najlepšou.. Podozrenie sa nepotvrdilo, no predsa nešlo všetko tak, ako sme si to predstavovali..


 

Po šiestich rokoch som teda cestovala z hlavného mesta, kde som dostala výsledky testov. Tentokrát školskej zrelosti. A na papieri formulka:

"dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami".

Predstava, že moje dieťa, ktoré hovorí dvoma jazykmi, je citlivé, empatické, milé, možno bude potrebovať asistenta k tomu, aby mohlo chodiť do školy, resp.možnosť domáceho vzdelávania vo mne rozvírila pocity podobné tým, spred 6 rokov. Nie, už sa nehanbím si to priznať, lebo viem, že podobné pocity zažívajú aj iní rodičia. Vtedy sa mi to javilo ako obrovská skúška. A aj keď by sme svoje deti nemali porovnávať, predsa.. To najstaršie išlo v "mojich šľapajách" - bol lídrom od škôlky, spoločenský, sebavedomý, extrovert.. A život mi dal príležitosť k rastu cez ďalšie dieťa, pri ktorom bolo takmer isté, že bude pravým opakom..

Aj keď sa to tak nestalo, lebo medzitým usilovnou a koordinovanou spoluprácou školy a rodiny sa na prvom stupni príznaky jej diagnózy zlepšovali rapídne, predsa sme zažili aj nepríjemné poznámky, reakcie, nepochopenie zo strany okolia.

"Čomu ľudia nerozumejú, to začnú atakovať."

Zažila som na vlastnej koži pri dcére. Aj keď nemala diagnózu hyperaktivity, bola iná. Inak. Preto považujem za najlepšie riešenie to, keď dáme šancu na pochopenie. Toho, čo sa deje. Sebe, aj okoliu. Toho, že veci, ktorým nerozumieme, alebo s nimi nemáme skúsenosť, môžu mať úplne inú príčinu, ako si myslíme.

Verím v sile vedomostí a vzdelávania. Verím, že preklad knihy od zahraničnej autorky Hajnalky Virágh, ktorá prešla svojim peklom kvôli iným potrebám svojej dcéry, vo veľkej miere môže pomôcť v odhalení príčin správania "nevychovancov" a dá nádej na to, aby sme to pochopili. A keď už chápeme, tak prijali a spoločne spravili kroky, aby to bolo lepšie.



Kniha je o hyperaktívite a poruche pozornosti (ADHD) v rodine a škole. Jej ozajstným poslaním je tvoriť lepší svet pre všetkých. Ak bude viac pochopených detí, rodičov, viac kompetentných pedagógov a lepšie informované okolie, dostaneme sa bližšie k pokoju na duši a môžeme rásť.

Kniha Dieťa z neba - 8 pilierov sebavedomia adoptovaného dieťaťa, z pera Michaely Ray je prispôsobená potrebám adoptívnych rodičov a adoptovaných detí. 

Knižný balík Pokojná matka a adoptované dieťa je silná dvojica, v službách rodiny a okolia. Našou úlohou je priblížiť veci tak, aby boli pochopiteľné pre všetkých. A tiež pochopiť seba. Cibriť komunikačné zručnosti, naučiť sa spoznávať svoj vnútorný svet a vnímanie dieťaťa.

Zvládnuť príležitosť, ktorú nám život servíruje a kráčať ďalej. Výzvou 21.storočia nie je vtesnať ľudí do formy, na ktorú sme si zvykli v minulom storočí, ale napredovať a prispôsobiť sa zmenám. Nie utlmiť liekmi prejavy, ale riešiť príčinu a ovládať spôsob, akým dať príležitosť dať zo seba to najlepšie aj pre "dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami".

Nesúdiť, ale aktívne sa zúčastniť zmeny. Alebo aspoň neubližovať. Aby nám nebolo ubližované.

Je to príležitosť pre všetkých rodičov, ktorí hľadajú. Ktorí nielen rozhodne stoja za tým, že JE TO MOJE DIEŤA a ja ho milujem, ale

sú ochotní aj spraviť všetko preto, aby dieťa podporili.

To je tá tajná sila superotca a supermamy.


S láskou k životu

Katarína Brňáková

Majiteľka vydavateľstva TOP1 knihy


Autorky

Hajnalka Virágh

Narodila v roku 1971 v Budapešti. Vyštudovala Vysokoškolskú fakultu zdravotníctva Univerzity ďalšieho lekárskeho vzdelávania, diplom získala v roku 1992 v odbore zdravotná sestra. Je vydatá, má dve deti. O možnosti rozvoja detí s poruchou pozornosti sa začala zaujímať kvôli vlastnej dcére, ktorá má tiež tento problém. Na tejto ceste spoznala jednu z najefektívnejších terapeutických možností, neurofeedback tréning.

Ako profesionálna a skúsená trénerka neurofeedbacku tvrdí, že s vhodnou rozvojovou terapiou dokáže každé dieťa s ADHD alebo ADD žiť šťastnejší, vyrovnanejší a úspešnejší život. V tejto jedinečnej knihe zhrnula 18 rokov rodičovských skúseností, esenciu čítaných a vyskúšaných tipov a poznatky z neurofeedback tréningov.

Jej cieľom je pomôcť deťom, rodičom, rodinám s podobným osudom.

Prednášala na mnohých miestach od škôlok, cez knižnice, knižné veľtrhy po univerzitu. Vedie aj súkromnú prax v Budapešti spolupracuje so svojou dcérou, ktorá úspešne ukončia štúdium. 

www.ADHDdieta.sk

Michaela Ray

Koučka NLP (neuro-lingvistického programovania), autorka knihy a online programu pre ženy o vzťahoch.

V rokoch 2014 - 2015 sa vyškolila na NLP Univerzite v Kalifornii s certifikáciou "NLP Master Practitioner" priamo u spoluzakladateľa tejto metódy Roberta Diltsa. Vedie skupinové workshopy a tiež sprevádzam jednotlivcov transformačnými cvičeniami.

V rámci svojej praxe identifikovala sedem základných oblastí, kde sa môžu v detstve vytvoriť mentálne prekážky. Tie v dospelosti spôsobujú nenaplnené očakávania vo vzťahoch či kariére. To znamená, že pre uspokojivý život je dôležité, aby v týchto oblastiach už od začiatku vznikli pozitívne mentálne presvedčenia, teda piliere sebavedomia. A tak prišiel nápad na knihu Som skvelé dieťa - 7 pilierov detského sebavedomia, ktorá už dnes pomáha v tisícoch rodín. Medzitým ju oslovili rodičia adoptovaných detí s otázkou, či je knižka vhodná aj pre nich. 

Cítila to ako svoje poslanie prispôsobiť knihu tak, aby si v nej adoptované deti našli témy, ktoré sa dotýkajú ich srdiečka.

www.AdoptovaneDieta.sk